نحوه محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله نحوه محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی

پیش‌بینی‌های دقیق برای الگوهای حجم آب مورد استفاده اغلب نادرست هستند. علت دقیق نبودن این پیش‌بینی‌ها به دلیل وجود متغیرهای ناشناخته زیادی است که یا تعریف نشده‌اند و یا دست‌کم گرفته می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود محاسبه حجم مخزن آبرسانی برای مصارف مختلف نیز، معمولا دقیق نباشد. و مردم هم در تخمین حجم آب مصرفی و محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی و یا محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان، معمولا ابتکارات خود را داشته باشند.

با اینکه پیش‌بینی‌ها،  الگوها و طرح‌ها به ندرت برای برنامه‌ریزی حجم آب مصرفی کافی است. ولی بسیاری از عواملی که در میزان حجم آب و محاسبه حجم آب تأثیر می گذارند، قابل شناسایی هستند. ما در این مطلب عوامل موثر در تعیین حجم تانکر آب کشاورزی، روش محاسبه حجم تانکر و همچنین نرم‌افزارهای مفید و کاربردی محاسبه حجم مخازن و مایعات موجود در آنها را معرفی می‌کنیم.

 

عوامل تاثیر گذار در تعیین میزان حجم تانکر آب برای کشاورزی

پیش از  آشنایی با نحوه محاسبه حجم تانکر آب، ابتدا عوامل تاثیرگذار در میزان آب مورد نیاز برای آبیاری باغ یا زمین‌های زراعی را معرفی می‌کنیم. که در  در تعیین حجم تانکر آب مناسب  تاثیر مستقیم دارند.

عوامل تاثیر گذار در میزان آب مورد نیاز برای کشاورزی:
  • مساحت زمین زیر کشت
  • نوع خاکی که کشت در آن صورت می‌گیرد و ضریب انتقال آب
  • تراکم گیاهان در سطح زیر کشت
  • نوع گیاه یا درختان و سن گیاهان ( نهال یا درخت کهنسال) و متعاقب آن میزان دفعات نیاز به آبیاری
  • اقلیم منطقه مانند میانگین رطوبت منطقه، سرعت باد و …
  • شرایط آب و هوایی مانند میزان بارندگی
  • دبی آب ورودی ( به مخزن ) و دبی آب خروجی برای آبیاری

با در نظر گرفتن متغیرهای ذکر شده و همچنین استفاده از تجربه یا الگوهای مشابه می‌توان حجم آب مورد نیاز برای آبیاری باغ مورد نظر را محاسبه کرد. که متعاقبا منجر به محاسبه حجم تانکر مناسب برای باغتان خواهد شد. سپس می‌توانید با آموزش نصب تانکر آب در باغ، با روشی اصولی اقدام به نصب آن کنید.

همچنین اگر تانکر آبی دارید که می‌خواهید از آن برای آبیاری استفاده کنید، می‌توانید این بار با محاسبه حجم تانکر آب مشخص کنید که برای استفاده مورد نظر شما کافی هست یا خیر. و یا اینکه چه مساحتی از باغ را می‌توان با تانکر مورد نظر آبیاری کرد.

نحوه محاسبه حجم تانکر آب

محاسبه حجم تانکر آب به لیتر

لیتر یک واحد متریک است که برای اندازه‌گیری حجم یا ظرفیت استفاده می‌شود. لیتر اندازه‌گیری متداولی است که اغلب برای مایعات استفاده می‌شود. محاسبه حجم تانکر آب به لیتر را می‌توان با توجه به ابعاد تانکر انجام داد. و سپس از طریق ضرب یا تقسیم ساده، می‌توانید به راحتی محاسبه حجم یک بشکه یا تانکر آب را انجام دهید.

مرحله اولاندازهگیری ابعاد تانکر

بسته به مخزنی که دارید مخازن مستطیل یا مخازن استوانه‌ای؛ طول، عرض(شعاع در مخازن استوانه‌ای) و عمق فضای داخلی مخزن را اندازه بگیرید. ابعاد را به سانتی‌متر تبدیل کنید. اگر ابعاد بر حسب متر یا واحد اندازه‌گیری دیگری به شما داده‌شده باشد، باید قبل از محاسبه حجم تانکر، هر بعد را به سانتی‌متر تبدیل کنید. با این کار تبدیل به لیتر راحت‌تر می‌شود.

روش تبدیل متر به سانتی‌متر: 1 متر = 100 سانتی‌متر

بنابراین، اگر طول یک مکعب 2.5 متر باشد، به 250 سانتی‌متر تبدیل می‌شود.

نکته: فراموش نکنید که در اندازه‌گیری ابعاد مخزن از اندازه‌های داخلی مخزن استفاده کنید و نه از قسمت بیرونی مخزن.

مرحله دوممحاسبه حجم تانکر به سانتی‌متر

محاسبه حجم اجسام سه بعدی به شکل آن جسم بستگی دارد، زیرا حجم هر نوع شکل به طور متفاوتی محاسبه می‌شود.

حجم مخزن مکعبی را در سانتی‌متر مکعب محاسبه می‌کنیم. حاصل ضرب طول در عرض در عمق برابر با حجم منبع مکعبی است. حجم یک شکل سه بعدی بر حسب واحد مکعب بیان می‌شود. مانند سانتی‌متر مکعب.

محاسبه حجم تانکر  آب مکعبی:
محاسبه حجم تانکر  آب مکعبی

می‌توان فرمول محاسبه حجم را به این صورت نوشت:

حجم = طول x عرض x ارتفاع

به عنوان مثال، اگر یک مخزن مکعبی آبرسانی 40.64 سانتی‌متر طول ، 25.4 سانتی‌متر عرض و 20.32 طول دارد ، حجم را با ضرب این ابعاد در هم محاسبه می‌کنیم:

حجم= 40.64x 25.4 x 20.32

حجم= 20,975 سانتی متر مکعب

 

محاسبه حجم تانکر آب استوانه‌ای:
محاسبه حجم تانکر آب استوانه‌ای

برای محاسبه حجم تانکر آب استوانه‌ای، با اندازه‌گیری ارتفاع استوانه شروع کنید. سپس، شعاع دایره را در بالا یا پایین استوانه پیدا کنید. بعد، مساحت دایره را پیدا کنید، می‌توانید با این فرمول مساحت دایره را حساب کنید:

فرمول مساحت دایره  

(r شعاع دایره است.)

در آخر، مساحت دایره را در ارتفاع استوانه ضرب کنید تا حجم تانکر آب استوانه‌ای مشخص شود.

 

مرحله سومتبدیل سانتی‌متر مکعب به لیتر

برای این کار از نرخ تبدیل زیر استفاده کنید:

1 لیتر = 1،000 سانتی‌متر مکعب سانتی متر مکعب

با تقسیم حجم مخزن مورد نظرسانتی متر مکعب روی 1000 ، حجم به لیتر (L) به دست می‌آید. برای مثال اگر حجم تانکر آب، سانتی متر مکعب20975 است، برای محاسبه حجم آن به لیتر، این تقسیم را انجام می‌دهیم:

20،975 = 1000 ÷ 20975

بنابراین، یک تانکر آب که 40،64 سانتی‌متر طول ، 25،4 سانتی‌متر عرض و 20،32 سانتی‌مترارتفاع دارد ، دارای 20،975 لیتر حجم است. این همان ظرفیت اسمی مخزن است. در این صورت اگر تانکر آب پر باشد، می‌توان گفت حجم آب داخل تانکر نیز 20،975 لیتر است.

برای محاسبه حجم تانکر و یا حجم آب داخل آنها، در صورتی که تانکر حجم‌های ساده مانند استوانه یا مکعب داشته باشد، یا حداقل دارای سطحی با عدسی محدب نباشد، می‌توان از روابط ساده ریاضی برای محاسبه حجم استفاده کرد. اما محاسبه حجم تانکر با سطح مقطع بیضوی یا هندسه نامنظم کمی زمان‌بر و گاها مشکل خواهد بود. از این رو می‌توان از نرم‌افزار برای محاسبه حجم مخزن و همینطور محاسبه حجم مایعات موجود در مخازن کمک گرفت.

 

نرم افزار محاسبه حجم مایعات موجود در مخازن

نرم افزارهای محاسبه حجم مخزن و مایعات، یک برنامه مفید و سریع هستند. که می‌توانند هم برای محاسبه حجم مخزن و هم محاسبه حجم آب و مایع درون آن بپردازند. بعضی از آنها نیر در صورتی که چگالی مایعات را بدانید، می‌توانند وزن مایع را محاسبه نمایید.

1-نرم‌افزار  Tank volume calculator

نرم‌افزار  Tank volume calculator

برای محاسبه حجم متداول‌ترین اشکال مخزن می‌توانید از نرم‌افزار Tank volume calculator استفاده کنید. این محاسبه‌گر، یک برنامه اندرویدی است که می‌توانید روی گوشی‌های اندروید خود نصب کرده و برای محاسبه حجم تانکر و وزن یک مایع استفاده کنید.

این نرم افزار محاسبه حجم مایعات موجود در مخازن، برای مخازن زیر کاربرد دارد:

  •  ‏مخزن مستطیلی
  • ‏مخزن استوانه‌ای افقی
  •  ‏مخزن استوانه‌ای عمودی
  • ‏مخزن استوانه‌ای دارای سطح مخروطی
  • ‏مخزن استوانه‌ای دارای سطح مخروطی بریده
  • ‏مخزن استوانه‌ای دارای سطح کروی

2- نرم‌افزارAVD Mass And Volume Calculator 

نرم‌افزارAVD Mass And Volume Calculator 

نرم‌افزار AVD Mass And Volume Calculator در نسخه‌های قبل با نام AVD Weight Volume عرضه شده بود. نرم‌افزاری قدرتمند برای اندازه‌گیری و محاسبه حجم و جرم اجسام سه بعدی مانند مخازن و تانکر آب است. به عنوان مثال با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به محاسبه حجم تانکر با اشکال مختلف از جمله مکعب، مستطیل، مثلت، دایره، بیضی، استوانه، لوله و …  و همچنین تعیین چگالی مایع داخل آن اقدام کرد. همچنین نرم افزار محاسبه حجم مایعات موجود در مخازن فوق، مقیاس‌های اندازه‌گیری مختلف مانند سانتی‌متر، گالون، بشکه، فوت، یارد، متر مکعب و ده‌ها مقیاس دیگر را پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • محاسبه و تبدیل مقیاس‌های اندازه‌گیری دو بعدی و سه بعدی
  • قابلیت تعریف مواد برای محاسبه جرم و چگالی
  • توانایی پردازش اشیا سه بعدی کامپوزیت
  • به حداقل رساندن خطاهای انسانی در انجام محاسبات
  • پشتیبانی از اشکال هندسی ساده و مرکب
  • ذخیره نتایج و گزارشات و چاپ آنها
  • و …

3- محاسبه آنلاین حجم مخزنhttp://www.zhitov.ru/fa/tank1/

این محاسبه‌گر حجم به صورت آنلاین و برخط قابل استفاده است. این نرم‌افزار آنلاین از 13 نوع مخزن رایج مانند استوانه، مستطیل، بیضی، کپسول و … پشتیبانی می‌کند. و می‌توان از آن برای محاسبه حجم تانکر و مخازن آب، روغن، سوخت و … استفاده کرد. همچنین این نرم افزار محاسبه حجم مایعات موجود در مخازن، برای محاسبه حجم مایع در یک مخزن نیمه‌پر استفاده می‌شود.

 

 

سخن آخر

محاسبه حجم تانکر به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید تانکر و مخزنی که استفاده می‌کنید برای استفاده مورد نظر شما کافی هست یا خیر. مهم است که به خاطر داشته باشید، مخازن آب دارای اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و نحوه محاسبه حجم آنها با هم متفاوت است. مقاله فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب، فرمول محاسبه حجم تمام مخازن آب به شکل‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهد.

زمان خرید مخزن یا تانکر آب حتما در مورد حداکثر ظرفیت مخزن خود از مشاور فروش سوال کنید. و اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید یا استفاده، حجم آن را محاسبه کرده باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: